How to Find us

Helsinki
Kalevankatu 30, 2. floor,
FI-00100 Helsinki

Tampere
Hämeenpuisto 43 – 45,
FI-33200 Tampere

Phonebook

Tel +358 9 341 1311
Fax +358 9 341 1312
Email etunimi.sukunimi@radikal.fi

Helsinki

Tuomas Teräsvuori, CEO
+358 400 467 987

Tomi Koivulehto, COO, Account Director
+358 40 513 3295

Marja Peltola, Account Director
+358 50 910 9673

Pertti Hänninen, Account Director
+358 40 770 5049

Johan Sirén, Account Director
+358 40 581 5979

Riikka Koivulehto, Project Manager,
(Äitiyslomalla)
+358 50 544 7277

Kari Vähäkangas, Creative Director
+358 40 745 1720

Sani Sakasho, Creative Director, Digital
+358 40 767 3067

Tampere

Karoliina Lehtonen, COO
+358 50 521 6967

Tytti Vasell, Account Director
+358 40 159 4392

Lasse Linna, AD
+358 40 1594 391

Annika Kosonen, Communications Planner, Copywriter
+358 400 392 859

 

ad_haku

AD ja Copy haussa

Etsimme sekä AD:ta että Copywriteria kasvavaan Tampereen toimistoomme.

Toivomme, että AD:lla olisi:
- luovuutta ja konseptointiosaamista
- kykyä saada suunnitelmat ja konseptit eloon visuaalisuuden avulla
- Adobe CC-työkalujen loistavaa hallintaa
- perinteisen printin lisäksi kokemusta UI-, WP-, ja HTML5-suunnittelusta
- vähintään viiden vuoden kokemus alalta
- kykyä hoitaa itsenäisesti projekteja ja oma-aloitteisuutta

Toivomme, että Copywriterilla olisi:
- luovuutta ja konseptiosaamista
- erinomainen suomen kielen taito sekä hyvä englannin kielen taito
- kokemusta sujuvan asiatekstin tuottamisesta (artikkeleiden, tiedotteiden tai muun sisällön kirjoittaminen)
- brändi- ja mediaosaamista
- kokemusta kaupallisesta markkinointiviestinnän suunnittelusta
- vähintään kolmen vuoden työkokemus copywriterin työstä
- kykyä hoitaa itsenäisesti projekteja ja oma-aloitteisuutta

Tarjoamme sinulle mukavat työskentelytilat Hämeenpuistossa, Tampereella, mielenkiintoisia projekteja ja asiakkaita kansainvälisistä toimijoista paikallisiin pk-yrityksiin.

Lähetä hakemuksesi, CV ja työnäytteitä 20.4. mennessä osoitteeseen rekry@radikal.fi.

Lisätiedot: karoliina.lehtonen@radikal.fi / Karoliina Lehtonen / 050 521 6967

\ˈra-di-kəl\

adj.

  • (erit. toimintaa ja muutosta) mullistava, vapaa, perinpohjainen

  • vastakohta sanoille tavanomainen ja perinteinen

  • slang. (US): erinomainen, erittäin hyvä

MIKSI TOISET MENESTYVÄT?

Globalisoitunut markkina avaa uusia mahdollisuuksia. Toisaalta se asettaa myös vaatimuksia, sillä uusi kilpailutilanne on tiukempi kuin koskaan. Paraskaan tuote ei myy itseään. Pitää erottua joukosta.

Kansainvälistyvä yritys tarvitsee uudenlaista osaamista. Viimeistään tässä maailmassa kaikkea ei enää voi eikä kannata tehdä itse. Asiantuntijapalveluiden ostaminen antaa mahdollisuuden keskittyä omaan core-bisnekseen.

Markkinointiviestintä on tyypillinen asiantuntijapalvelu. Sen tekeminen on kovaa, pitkäjänteistä ja vastuullista työtä. Brändi muodostaa noin kolmanneksen pörssiyrityksen markkina-arvosta. Siihen liittyy lupauksia, jotka yrityksen pitää pystyä lunastamaan joka päivä. Siksi asiakkaamme ovat oman alansa asiantuntijoita. Me tunnemme omamme.

RADIKAL marketing

RADIKAL Advertising & PR ja REVENUE Events & Promotions muodostavat yhdessä RADIKAL Marketing Groupin. Asiakkaanamme voit hyödyntää 360° osaamista, sillä palvelumme kattavat koko markkinointiviestinnän kentän.

ROI Rules

Markkinointia ei voi eikä sitä saa nähdä kuluna. Se pitää nähdä investointina, joka tuottaa liiketoiminnalle lisäarvoa – ja investointina, jolle on olemassa jonkinlainen takaisinmaksuaika. Sen vuoksi me lähdemme siitä, että markkinoinnin pitää olla aina tavoitteellista ja jollain tavalla mitattavaa.

RADIKAL APPROACH

Ainoa tavoitteemme on auttaa asiakastamme menestymään. Yhdelle se merkitsee lisääntyvää myyntiä, toiselle parempia tuloksia tai pitkäjänteistä brändityötä.

Meidän kannaltamme ei ole olennaista tarkastellaanko menestystä myynnin, markkinoinnin vai viestinnän näkökulmasta. Menestyksen kannalta on olennaista, että mainitut osa-alueet nähdään kokonaisuutena, ja että yhteisten tavoitteiden eteen työskennellään yhdessä.

Haluamme olla asiakkaan lähellä. Pyrimme opiskelemaan ja ymmärtämään asiakkaan liiketoimintaa syvällisesti – olkoonkin, että sellainen vaatii aikaa ja sitoutumista. Me toimimme niin, koska uskomme, että menestyksen avain on ihmissuhteissa ja pitkäjänteisessä yhteistyössä olipa kysymys asiakkaista tai yhteistyökumppaneista.

Meidät tunnetaan helposti lähestyttävänä ja luotettavana kumppanina, joka on aina tavoitettavissa. Teemme kaikkemme vastataksemme asiakkaiden tarpeisiin, isoihin ja pieniin. Uskomme selkeisiin tavoitteisiin ja mitattaviin tuloksiin.

Niistä tärkein on asiakkaamme menestys.

Wiurila_piiri_SM

Radikal on Suomen mestari

Voittajia Wiurilassa: VASEKin viestintäpäällikkö Suvi Markko, Radikalin asiakkuusjohtaja Satu Lankinen ja copywriter Matti Huhta.

Kevään näkyvin PR-kampanja Suomessa on ollut Vaasan seudun energialähettiläs, jonka Radikal konseptoi Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin lähtöidean pohjalta. Konseptin lisäksi Radikal toteutti lehdistötiedotteet, rekrytointiviestitinnän ja koordinoi kampanjan kulun ja täsmäiskut sosiaaliseen mediaan.

Työ palkittiin Salossa Piiri 2012 -suurtapahtumassa, jossa pokkasimme ensimmäisen sijan kuntamarkkinoinnin rekrytointisarjassa. VASEK sai palkinnon myötä 25 000 euron arvosta mediatilaa.

Tuomaristo arvioi kampanjaa seuraavasti: “Rekrytointisarjassa parhaaksi työksi valittiin Vaasanseudun Kehitys Oy:n kampanja ”10 000 tekijää”. Kesäksi 2012 rekrytoitu Energialähettiläs tutustuu Vaasan seudun energiakeskittymän kärkiyrityksiin ja kertoo kokemuksista pääasiallisesti sosiaalisessa mediassa 30 000 euron kesätyöpalkalla. Tuomariston piti kampanjan ideaa erinomaisesti sovellettuna ja arvosti myös kampanjan saamaa julkisuusarvoa.”

Radikal kiittää VASEKia ja EnergyVaasaa upeasta työstä ja toivottaa energialähettiläs Tuomas Vanhaselle energistä kesää!

Facor-blog

Facor toimii kuin rasvattu

Konepaja Facor Oy on Lappeenrannasta käsin ympäri maailmaa toimiva voitelujärjestelmien erityisasiantuntija, joka palvelee useita teollisuuden aloja yli 20 vuoden kokemuksella. Liiketoiminta on vuosien varrella laajentunut ja kansainvälistynyt voimakkaasti.

Radikalilla oli ilo uudistaa Facorin yritysilme ja viestintä, jossa kiinnitetään erityistä huomiota asiakashyötyjen esiintuontiin. Projektissa ajantasaistettiin lähes kaikki tavat, joilla Facor maailmalla näkyy.

Radikal toivottaa menestystä entistä ehommalle Facorille!

Battery_Spora_540

We are Outdoor Champions, my friend

Radikalin ja Batteryn menestyksekäs tarina sai jatkoa, kun Account Director Tomi Koivulehto ja AD Kari Vähäkangas kävivät pokkaamassa Suomen ulkomainosliiton Outdoor Champions 2011 -kilpailun finaalista sekä Grand Prixin että kultaa Innovative -sarjassa. Mediatoimistona oli PHD ja asiakkaana Sinebychoff / Battery, joka sai palkinnoksi yhteensä 50.000 euron arvosta mediatilaa Suomen Ulkomainosliitto – Outdoor Finlandin jäsenyritysten mainosvälineissä. Onnittelut!

Voittajatoteutusten taustalla on Batteryn markkinoinnista tuttu, suora lähestymistapa. “Energialuukku” on myös kansainvälisesti hyödynnetty konsepti, joka nojaa Batteryn pakkausdesigniin.

Ulkomainonta ei ole ainoa osa ”supermonikäyttöistä” konseptia, joka on näkynyt verkossa bannereiden muodossa ja jaettuina tarroina mm. läppäreiden kansissa. Ajoneuvoista ainakin metro, raitiovaunu, motocrosspyörä, ralliauto ja rekka kulkevat nyt Batteryn voimalla. Osa mainituista ei ole edes ostettua mainostilaa.

Kuvan rekka rullaa Costa Rican maisemissa. Terveiset sinnekin, Battery keeps you going!

Briefly in English:

Radikal Advertising and Battery Energy Drink (Sinebrychoff) just keep on going! The simple and effective “Battery-hatch” campaign not only won gold in the innovative outdoor advertising category, but also took home the Grand Prix prize (50 000 € worth of media space to use together) at the annual Outdoor Champions 2011 organized by Outdoor Finland.

The versatile ambient concept is not just limited to bought media surfaces on public transport (trams, metros, escalators etc.). The hatch revealing the “true source of energy” can be found all over, from online banners to laptop covers and lorries in Finland and abroad.

Congrats!

REVENUE EVENTS & PROMOTIONS

REVENUE Events & Promotions on erikoistunut erilaisten promootioiden sekä tapahtuma- ja guerrilla-markkinoinnin suunnitteluun ja projektivastuuseen. Tuomme ihmisten välisiin kohtaamisiin ammattimaista ja ennen kaikkea tuoretta otetta. Osaamisemme kattaa myös messu- ja myymälänäkyvyyden sekä muut menekinedistämistoimenpiteet. REVENUE on osa pohjoismaista Nordic Beyond Communication -verkostoa.

Radikal Advertising & PR

RADIKAL Advertising & PR on täyden palvelun markkinointitoimisto. Asiakkaidemme joukossa on sekä kansainvälisessä B2B-markkinassa toimivia listattuja vientiyrityksiä että arvostettuja kuluttajabrändejä – ja lähes kaikkea siltä väliltä.

Haluamme olla strateginen kumppani, joka suunnittelee ja konseptoi. Toisaalta meiltä löytyy myös tuotantokapasiteettia, silloin kun tarvitaan nopeita toimenpiteitä.

Suunnittelemme markkinointiviestintää kanavariippumattomasti. Mediavalinta ei saa rajoittaa suunnittelua, sillä sen pitää tukea tavoitteita. Hallitsemme ne kaikki, uudet ja vanhat mediat. Osaamisemme kattaa koko kentän perinteisistä kanavista digitaalisen ja sosiaalisen median interaktiivisiin ratkaisuihin sekä markkinoinnin ja viestinnän keinoja yhdistelevään PR:ään.

RADIKAL Advertising & PR kuuluu riippumattomien PR- ja viestintätoimistojen maailmanlaajuiseen Ecco International Communications Network -verkostoon.

Mitä menestys merkitsee sinulle?

Lisää kauppaa yritykselle?

Lisää kysyntää tuotteelle?

Lisää tunnettuutta brändille?

Me uskomme, että myynti, markkinointi ja viestintä voivat – ja niiden pitää – toimia käsi kädessä yhteisten tavoitteiden eteen.

Showdown

Saludo on mukana mahdollistamassa FMX-kuljettaja Jussi Seljaksen JIM-kanavalla tähdittämääShowdown-ohjelmaa, jonka jokaisessa jaksossa tehdään pärisevä stuntti. Radikalin käsissä ohjelmayhteistyö kääntyi myymäläpromoksi ja ohjelman ekstrajaksoiksi. Saludon tarjoamat ekstrat avaavat rämäpäisen stunt-miehen mielenmaisemaa, joka sijoittuu Akaan uinuvaan pikkukaupunkiin. Rehti ja mutkaton asenne tukee suomalaisen Saludon perusarvoja.

Seljas itse maksimoi ohjelman näkyvyyden ja näytti homman raadollisuuden pannuttamalla hurjan moottorikelkkavolttinsa Messilässä viimeisen Showdown-jakson kuvauksissa. Niinhän se on, että kaikki julkisuus on hyvää julkisuutta. Tästäkin selvittiin.

Showdown jaksot JIM:illä torstaisin klo 20. Ekstrat ja kisat osoitteessa facebook.com/ShowdownTV

Kuvassa Radikalin toteuttamaa myymäläpromoa!

Merilampi

Merilampi Attorneys – A personal approach to legal services online

Merilampi Attorneys Ltd. is one of the leading business law firms in Finland, offering a full range of services to both major domestic and international corporations, with offices in Helsinki and Tampere. Their brand new website, designed by Radikal, was officially launched today.

The design of the website strongly reflects the firm’s hands-on human approach to business law. The look of the new site is clear, fresh and simple to navigate. A brand new internal search engine was added to help clients, existing and potential, to easily find the right people with the right area of expertise and to help them with their specific legal needs.

Merilampi’s clients can be confident that the people they deal with are also the people doing the work. This is something that had to be the case online as well. For this reason, you can rest assured that all the people shown on the site are dedicated Merilampi personnel. An extensive photo shoot was organized to capture the firm’s specialists in their everyday environment, in their office and surrounding areas. The smiling faces you see online are the same smiling faces that will greet you at the Merilampi office.

The site was designed by Radikal, and built in cooperation with Crasman onto their Crasmanager platform.

Meet the business law specialists: www.merilampi.com

PS. If you happen to be a lawyer specialized in business law, you might be interested in knowing that Merilampi is recruiting right now.

grand_one

Radikal Wins a Grand One Award!

We are happy to announce that Radikal was nominated and won the award for “Best measurable results for a web campaign” at the 2011 Grand One Awards for their integrated online campaign for Marli Juissi (a popular Finnish juice brand).

The Grand One Awards are handed out each year to the best Finnish web design, digital campaigns and online actions in eleven different categories. We feel that winning the best measurable results for a web campaign -category is the greatest possible indicator that shows that we are able to design and execute marketing actions that truly create added value for our clients.

The jury praised the campaign not only for the extraordinary results (sales increase, registered users for the campaign site etc.), but also for the campaigns creative approach and excellent understanding of the target audience. The Marli Juissi campaign, which featured Finnish daredevils and TV-stars, The Dudesons, struck a chord with the younger audiences and generated an active following for the campaign not only on the campaign site, but also in various other social medias.

We would like to thank everyone that was involved in making this campaign a success, and we look forward to creating more successful online executions for our clients during the course of this year.

Read more about the winning campaign (Sorry, only in Finnish)

Demi-Exit2

Sinä et ole myytävänä! Radikal vie Exitin viestiä

Seksin ostoehdotukset aikuisilta alaikäisille ovat suomalaisteineille arkipäivää. Ehdotuksia saa kuulla mm. kaduilla, kauppakeskuksissa ja netissä. Jo oston yritys on sen kohteelle ahdistava kokemus. Ehdottajalle se on rikos.

Raha-automaattiyhdistyksen rahoittama Exit – Pois prostituutiosta ry:n koordinoima Exit-hanke on tuonut nuorille jo turhankin tutun asian julkisuuteen.

Hankkeen työntekijät haluavat muistuttaa, ettei aikuisten toiminta ole hyväksyttävää eikä siitä pidä vaieta. Samalla halutaan kohottaa nuorten omanarvontuntoa ja rohkaista ilmoittamaan ostoyrityksistä poliisille, jotta häirintään voidaan puuttua.

Radikal tarttui Exitin haasteeseen ja lähti viemään viestiä nuorten käyttämille sivustoille sekä Facebookiin. Bannerit ovat nähtävillä suomi24.fi:ssä, IRC-Galleriassa ja Demissä. Pidämme Exitin asiaa tärkeänä, joten toteutimme työn omakustannehintaan.

Käy Exitin sivuilla katsomassa myös Aalto-yliopiston Elokuva- ja lavastustaiteen laitoksen (ELO) tuottamat upeat lyhytelokuvat!

Päivitys!

Kampanjasuunnittelija, projektin vetäjä Noora Jokinen:

Nettisivuilla on ensimmäisten viiden päivän aikana käynyt liki 2500 eri kävijää, ja videoilla on ollut 1500-2000 katsojaa jokaisella. Hulppeat luvut, ja tämä on tietenkin vasta alkua.

Exitin työntekijöille on myös jo nyt ehtinyt tulla uusia yhteydenottoja nuorilta, joten tiedon levittämisen lisäksi työmme tuottaa myös tosi konkreettista apua hyväksikäytön kohteeksi joutuneille nuorille.

Kollaasi

Sehän meni kuin Strömsössä

Olet varmaankin kuullut Vaasan seudun energialähettiläästä, jolle maksetaan kesätyöstä 30 000 euroa. Itse asiassa melkein kaikki ovat kuulleet.

Vaasan seudun energiakeskittymä kokee paraikaa kasvua, jossa uusiutuva energia ja hajautetut energian tuotantomuodot ovat tärkeässä osassa. Alueella on kansainvälisiä huippuyrityksiä, jotka tarjoavat mielenkiintoisia ja kilpailukykyisesti palkattuja tehtäviä. Tällä vauhdilla osaajista alkaa jo olla pula.

Vaasan seutu on myös mainettaan parempi. Siellä asuu koulutettua, kansainvälisiä ja hyvinvoivia ihmisiä. Alueen hintatasolla heillä on varaa mukavaan elämiseen. Ja onhan siellä seStrömsökin.

Vaasan seudun kehitys VASEK lähti rohkeasti toteuttamaan kampanjaa, joka kokoaa alueen yritykset puhaltamaan yhteen hiileen. Taustalla oli idea maan parhaasta kesätyöstä alueen huippuyrityksissä.

Radikal lähti kehittämään tämän ajatuksen pohjalta konseptia ennenkuulumattomasta rekrytoinnista, joka nojautuisi pääasiassa sosiaaliseen mediaan. Tehtävissään Energialähettiläs kertoo kokemuksistaan huippuyrityksissä ja hieman vapaa-ajan riennoistaankin. Hakusivulla esitellään yritysten lisäksi myös aurinkoista ja aktiivista Vaasan seutua. Sivuston toteutti konseptin pohjalta C2.

Vastaanotto mediassa on ollut huikea. Mikä tärkeintä, puheena ei ole ollut vain Energialähettilään muhkea palkka vaan energiakeskittymän tilanne ja Vaasan seudun menestys, jolla on merkitystä koko Suomelle.

Ai niin, olisiko sinusta Energialähettilääksi? Vielä ehdit hakea! Vaikka et hakisikaan, voit seurata kampanjan kehittymistä kampanjasivulta sekä Facebookissa.

Radikal toivottaa onnea kaikille hakeneille ja menestystä jatkossakin Vaasan energiakeskittymän yrityksille!

marli_hiphop

Marli Juissi goes Hip Hop in 2011

Marli Juissi (a popular Finnish juice brand) has teamed up with Finland’s highest profile Hip Hop record label, Rähinä Records, to bring out a special limited edition Hip Hop flavoured (the recipe is still a well-kept secret) drink in 2011. In addition to the new product, this yearlong cooperation will consist of continuously updated online content as well as Rähinä-related prizes and competitions. Radikal has been involved in everything from the original campaign concept to the design of all the related actions and materials. We are happy to be a part of this on-going project that has brought together two companies that are both at the top of their respective fields.

All fans of juice and Finnish rap music should immediately report to the following web address:

www.juissi.fi

Radikal supports R/H Popping Up Shop in Kluuvi

R/H opened a Popping Up Shop in Kluuvi, the renewed shopping paradise in the Helsinki city centre, on the 17th of November. The interior design is the handywork of Essi Koivulehto, who is also responsible for Radikal Helsinki’s office look.

R/H has only been around for two seasons but already they have reached some top of the pops retailers including Wood Wood in Berlin & Vienna, US Import in Copenhagen, Convent in New York and My O My in Helsinki. R/H also copped the Elle Magazine “Newcomer of The Year” award.

Radikal also started in a very competitive market, where hard work, determination and fresh ideas are the only way to success. That is why we are happy to be showing our support for R/H in the form of the Popping Up Shop.

Radikal welcomes all friends and associates to check out the Shop! R/H promises you an excellent selection of the AW/11 collection and clever presents for the festive winter.

R/H interview @ Bast Magazine

Radikal tukee R/H Popping Up Shopia Kluuvissa

Radikal mahdollistaa kahden nuoren suunnittelijan, Hanna Riiheläisen ja Emilia Hernesniemen, R/H -vaatemerkin Pop Up Storen Kluuvissa. Tilan sisustussuunnittelusta vastaa Essi Koivulehto, joka on suunnitellut myös Radikalin Helsingin toimiston sisustuksen.

R/H:n mallisto on myynnissä useassa maassa ja alkaa näkyä myös Suomessa. Merkki palkittiin muotilehti Ellen Gaalassa vuoden 2011 tulokkaana. R/H on saanut huomiota muotimediassa ja Mickey-mekko on vilahtanut mm. Nelosen Maria –showssa.

Pieni kädenojennus Pop Up Storen muodossa tuntuu meille luontevalta. Myös Radikal on aloittanut vaikealla alalla, jossa menestyy vain näkemyksellä, määrätietoisella työllä ja massasta erottumalla.

Toivotamme asiakaamme lämpimästi tervetulleeksi Kluuviin tutustumaan upeaan pop up-storeen ja suomalaiseen, kansainväliseen vaatesuunnitteluun!

Luomukuva

Luomu organisoituu ja kasvaa

Suomalainen suosii yhä useammin luomuruokaa. Aina sitä ei ole saatavilla. Tähän saakka elintarvikekaupan suuret toimijat eivät ole järjestäytyneet luomuruuan myynnin tukemiseksi. Ajat ovat muuttumassa ja Radikalille se sopii!

Keväällä perustettiin luomualan toimijoiden yhteistyöjärjestö Pro Luomu ry työkaluksi alan kehittämiseen. Sen jäseniä ovat mm. SOKRuokakeskoMTK ja Luomuliitto. Yhdistyksen visiossa Suomi on vuonna 2015 Euroopan kärkimaita luomutuotannossa ja kulutuksessa ja vähittäiskaupan myynnissä luomuruuan osuus on 6 %. Kasvua nähdään myös julkisen ja yksityisen sektorin ammattikeittiöissä sekä elintarvikeviennissä. Tämä ei ole aivan pelkkää utopiaa.

Vuosina 2002 ‐ 2008 markkinoiden keskimääräinen vuosikasvu oli 14 %, Euroopassa 16 %. Yhdysvalloissa luomuruuan markkinat ovat kasvaneet vuoden 1990 miljardista dollarista viime vuoden 26,7 miljardiin. Vuonna 2010 kasvuvauhti oli 7,7 %. Ruotsissa kulutus kasvoi 11% luomuruuan edustaessa reilua kolmea prosenttia ruoan kokonaismyynnistä.

Nielsenin Homescan -tutkimuksen mukaan vuoden 2010 luomumarkkinoiden arvo Suomessa kohosi 80 miljoonaan euroon. Luomutuotteiden osuus kotiin ostettujen elintarvikkeiden kokonaisarvosta on 1,2 %. Kasvun varaa siis löytyy Suomessakin, eikä kyse ole vain trendistä vaan tasaisesta kehityksestä.

Sitra on julkisoikeudellinen rahasto, joka etsii yhteiskunnan muutosvoimia ja uusia toimintamalleja kestävän hyvinvoinnin vauhdittamiseen tähtäävään liiketoimintaan. Sitran selvitysLähiruoka, nyt! Trendistä markkinoille ennustaa voimakasta kasvua ja mainitsee haasteiksi maatilojen pienuuden ja yhtenäisen jakelutien puutteen. Kunhan logistiikka saadaan kuntoon, ostohaluiset luomun ystävät tulevat saamaan haluamansa!

Organic production gets organized in Finland

A growing number of Finnish consumers prefer organic food – which isn’t always available. This spring the big grocery traders and organic production associations have joined forces to resolve the logistic problems of the organic sector and to increase food and beverage sales.

The newborn association, Pro Luomu (luomu stands for organic) expects to see a 5% increase in the retail market share by the year 2015. Sitra, the Finnish Innovation Fund, also predicts significant growth as soon as the bottlenecks in logistics are opened.

According to a recent Nielsen Homescan study the Finnish organic market stands at 80 million euros and the market share is 1,2 % of the total food sales. Consumer trends and comparisons with other countries hint that there’s plenty of room for growth.

U.S. sales of organic food and beverages have grown from $1 billion in 1990 to $26.7 billion in 2010. Sales in 2010 represented 7.7 percent growth over 2009 sales.

In Sweden the retail sales of organic food increased by 11% in 2010 and gained market shares over conventional food products. Today the market share of organic food is just above 3% of the total food sales.

In short: going organic is a rising trend, the Finnish organic production is getting organized and Radikal welcomes this change!

Arvot_540

Radikal selvittää suomalaisyrittysten arvot kansainvälisessä tutkimuksessa

Radikal on osa yli 40 maassa toimivaa markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisten verkostoa, Ecco International Communications Networkia. Verkostolla on globaaleja asiakkaita useilta toimialoilta ja se hyödyntää jäsentoimistojensa paikallista tietotaitoa mm. markkinoinnin lokalisoinnissa.

Eccon kautta myös Radikalilla on käytössään uusia tutkimuksia ja ajantasaista tietoa eri alojen kansainvälisistä trendeistä. Verkoston kautta olemme saaneet myös arvokasta apua vientituotteiden markkinointiin kohdemaissa.

Parhaillaan Ecco selvittää kartoittaa yritysten arvoja 11 maassa. Kussakin osanottajamaassa on poimittu yrityksiä 14 eri toimialalta ja mukana on 280-480 yritystä. Kansainvälinen vertailu tuottaa mielenkiintoista tietoa yrityskulttuurien eroista. Suomen osuuden tutkimuksesta on toteuttanut Radikal Tampereen Tytti Vasell.

Ketkä puhuvat arvoistaan?

Suomalaisista yrityksistä mukaan otettiin eri kokoisia, sekä paikallisesti että kansainvälisesti toimivia. Kertovatko yritykset arvoistaan ja mitä ne ovat?

Tytti Vasellin mukaan pankit ja vakuutusyhtiöt viestivät yleisimmin arvoistaan – melko yhteneväisesti. Luotettavuus, läpinäkyvyys, asiakastyytyväisyys ovat tärkeitä. Lääketeollisuudessa nousevat esiin luottamus, rohkeus ja asiakaslähtöisyys.

Hotelli-, turismi-, vapaa-aika- ja viihde olikin vaikeampi alue. Liikuntakeskuksilla ei juuri ole julkilausuttua arvopohjaa ja esimerkiksi huvipuistoista vain Särkänniemi viestii arvoistaan. Elintarvikealalla lähinnä suurimmilta löytyy periaatteiden listaus. Kärjistäen mitä pienempi toimija, sitä epätodennäköisemmin arvoja on esitelty.

Vasellin yllätti myös palvelualojen vähäinen arvoviestintä. Vaikka yhteiskuntavastuu kuuluisi yrityksen julkisuuskuvaan, arvoja ei usein ole nostettu esiin. Kuluttajia kuitenkin kiinnostaa entistä useammin yrityksen arvopohja, esimerkiksi ekologisuuden ja eettisten valintojen muodossa.

Tutkimus julkaistaan kokonaisuudessaan alkusyksystä, jolloin selviää, miltä suomalaisyritykset näyttävät kansainvälisessä vertailussa.

Radikal congratulates its reputable clientele!

Each year Arvopaperi Magazine (financial periodical) and Pohjoisranta PR Consultancy carry out the Maine-survey (Maine = reputation in Finnish), which ranks listed Finnish corporations according to reputation. We at Radikal are extremely pleased to see two of our clients in the top 10 of this list again this year.

The reputation of our friends at Vacon, one of the world’s leading AC drives manufacturers, has grown since last year, landing them at number two on the list, only to be beaten by the elevator and escalator giants, Kone. Metso, a global supplier of sustainable technology and services for mining, construction, power generation, automation, recycling and the pulp and paper industries, placed in the top 10 as well at number nine.

We were also happy to see a few other familiar names on the ranking list (from 1 to 76) published in Arvopaperi Magazine’s October issue (10/2011). Congratulations!

Radikal is happy to be working with such reputable clients. Such recognition does give added meaning and validation to our efforts here at the agency. We look forward to continuing doing our part in ensuring and enhancing the positive reputation of each one of our clients. We wish you all continued success.

 

Radikal onnittelee maineikkaita asiakkaitaan!

Arvopaperi-lehti ja Pohjoisranta toteuttavat vuosittain mainetutkimuksen, joka rankkaa suomalaiset yhtiöt RepMap™ -mainemittarilla. Radikalissa listaa silmäillään tyytyväisenä, sillä jälleen kahden asiakkaamme nimi komeilee top kymmenessä.

Vacon, joka kuuluu maailman johtaviin taajuusmuuntajien valmistajiin, on kasvanut ja kirinyt listan kakkoseksi suoraan Koneen taakse. Metso puolestaan tunnetaan globaalina teknologiakonsernina, joka toimittaa teknologia- ja palveluratkaisuja kaivos-, maarakennus-, voimantuotanto-, öljy- ja kaasu-, kierrätys- sekä massa- ja paperiteollisuudelle. Yhtiö löytyy listan yhdeksänneltä sijalta.

Arvopaperin lokakuun numerossa julkaistun Mainetutkimuksen sijoilta 1-76 löytyy muitakin Radikalin yhteistyökumppaneita. Olemme ylpeitä yhteistyöstämme hyvämaineisten yritysten kanssa. Ansaitsemanne tunnustus kannustaa myös meitä!